آیا تا به‌حال در جلسات ملاقات مردمی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت کرده‌اید؟ یا نیاز به دریافت نوبت برای دیدار با نماینده منتخب شهر خود داشته‌اید؟ هیچ‌ پیش آمده که در سالن انتظار دیدارهای مردمی، از شلوغی و تراکم جمعیت احساس کلافگی کرده باشید و یا به خاطر موانعی از جمله همه‌گیری ویروس کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی از انجام کارهای مورد‌نیاز و ضروری خود باز بمانید؟ در این شرایط ضرورت وجود سیستم‌های خدمات‌رسانی و رزرواسیون آنلاین را احساس کرده‌اید؟

در این روزها، تغییر فرایند زندگی اجتماعی استفاده از خدمات غیرحضوری و رزرو وقت را اجتناب‌ناپذیر کرده است. با آشنا شدن نسبت به وظایف مجلس شورای اسلامی که در ذیل آمده است، متوجه می‌شویم که  نمایندگان پارلمان  بر حسب وظایف ذاتی خود به شبکه ارتباطی گسترده با شهروندان نیاز دارند.  بنابراین استفاده از خدمات نوبت‌دهی آنلاین می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از ازدحام جمعیت، شلوغی، تغییر و تداخل ملاقات مردمی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ملاقات‌های خصوصی را رفع کند.

وظایف مجلس شورای اسلامی ایران

بر اساس قانون اساسي،که منشور و مبناي حرکت نظام بوده و بر پايه اصول و مباني اسلامي، تنظيم شده است سه وظيفه عمده بر عهده مجلس قرار داده شده است.

  • تنظیم قوانین کشور
  • نظارت بر قوای دیگر
  • تحقیق و تفحص در امور کشور

وظايف و مسئوليت‌هاي نماينده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بر اساس این وظایف کلی مشخص می‌شود. بر این اساس نماینده ایده‌آل مردم، به‌طور کلی نماینده‌ای است که تمام تلاش خود را در راستای نمایندگی مردم به کار گرفته و در حوزه مسئولیت‌ها و وظایف خود نقش موثری داشته باشد. اما بر اساس نظرسنجی‌های عمومی از مردم می‌توان خواسته‌ها و انتظارات شهروندان را از نماینده منتخب خود به صورت زیر بیان کرد:

  • پای‌بندی به شعارها
  • اولویت دادن منافع ملی به منافع گروهی و جناحی
  • نگاه همه‌جانبه به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حوزه انتخابیه
  • تمرکز به وظیفه قانون‌گذاری و اجتناب از مداخله در امور اجرایی
  • صیانت از آرای مردم به عنوان امانت
  • وفاداری به موکلان و فراموش نکردن رای‌دهندگان
  • داشتن ارتباط موثر و مستمر با موکلان و توجه به مشکلات و معظلات حوزه انتخابیه و سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری برای رفع آن‌ها

وظیفه تحقیق و تفحص در امور کشور علاوه بر این‌که نیازمند مراجعه حضوری به مناطق مختلف حوزه انتخابیه و در صورت لزوم سایر مناطق کشور به منظور رصد واقعی مسائل و مشکلات است، با دریافت نظرات، انتقادات، گزارشات و پیشنهادات شهروندان نیز قابل انجام است.

لذا نمایندگان مجلس نیاز دارند تا امکاناتی برای ملاقات مستقیم با مردمی داشته باشند که وظیفه نمایندگی ایشان را بر عهده گرفته‌اند. از طرف دیگر همان‌طور که با توجه به نتایج نظرسنجی‌های انجام شده مشاهده می‌شود،  شهروندان نیز نیازمند برقراری ارتباط با نمایندگان منتخب خود هستند تا خواسته‌های خود را به سمع و نظر وکلای خود برسانند.

بنابراین ایجاد راه‌کارهای ارتباطی وکلای مردم با موکلین خود، امری اجتناب‌ناپذیر است. رزرو وقت آنلاین هم در این دوران کرونایی واجب است.

راه‌های ارتباطی نمایندگان و شهروندان

تاکنون ارتباطات مردمی نمایندگان مجلس با شهروندان به شیوه‌های ذیل برقرار می‌شد:

  • حضور در دفتر شخصی نماینده با قرار قبلی یا بدون وقت ملاقات قبلی
  • حضور در ساختمان مجلس و دیدار با نماینده
  • مکاتبه با نماینده یا ارسال ایمیل به آدرس پست الکترونیکی شخصی نماینده
  • تماس تلفنی با نماینده
  • تماس با صندوق صوتی
  • ارسال پیامک از طریق پیام‌رسان‌های مختلف به نماینده یا مسئول ارتباط مردمی ایشان
  • تماس از طریق درگاه ارتباط مردمی پایگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی
  • ارسال پیام به بخش ارتباط با نماینده از طریق وب‌سایت شخصی نماینده
  • مکاتبه رسمی و دبیرخانه‌ای با مجلس شورای اسلامی

در تمامی مدل‌های ارتباطی فوق تنظیم برنامه زمانی ملاقات مردمی توسط افرادی مثل مسئولین دفاتر یا مسئولین ارتباط مردمی نمایندگان انجام می‌گیرد و در نتیجه احتمال خطای انسانی در برنامه‌ریزی وجود دارد. ضمن این‌که حتی برای لغو یا کنسل کردن یا تغییر برنامه هم افراد مسئول از نظر ذهنی و زمانی درگیر تنظیم برنامه می‌شوند. این وضعیت در شرایطی که چندین نفر مسئولیت برنامه‌ریزی را داشته باشند حتی بدتر و به‌هم‌ریخته‌تر هم می‌شود.

برای رفع چنین مشکلاتی استفاده از سامانه‌های رزوراسیون آنلاین می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد.

از طرف دیگر با توجه به مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا انتخاب شهروندان استفاده حداکثری از خدمات مجازی و رزرو وقت به جای خدمات حضوری می‌باشد.

راه‌حل پیشنهادی ما به شما هم‌وطن گرامی:

سامانه نوبت‌دهی و رزرو آنلاین خدمات پلنو ارائه دهنده خدمات رزرواسیون آنلاین بوده و از طریق این سامانه امکان تنظیم وقت ملاقات، کنسل کردن و یا تغییر برنامه به صورت دو‌طرفه، اطلاع‌رسانی با پیامک، رزرو وقت، دریافت برنامه جلسات عمومی، ارسال دعوت‌نامه و … وجود دارد. از طریق یکسان‌سازی برنامه‌های ملاقات مردمی نمایندگان مجلس در این سامانه احتمال خطای انسانی در تنظیم وقت به حداقل ممکن رسیده و با از بین رفتن معطلی‌ها و اتلاف وقت در کوریدورهای بخش ملاقات مردمی مجلس و دفاتر نمایندگان موجب رضایت‌مندی موکلین از وکلای خود می‌شود.

سامانه پلنو خدمات خود را به مشتریان شخصی و سازمانی ارائه کرده و امکان ایجاد ارتباط و ادغام  بین پروفایل متقاضیان شخصی با سازمانی را فراهم می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خدمات سامانه پلنو به آدرس https://plano247.ir/ مراجعه کنید. همچنین برنامه نرم‌افزاری نسخه اندروید پلنو را می‌توانید از بازار، گوگل پلی و مایکت دانلود کنید.